Dla wielu tradycyjnych sklepów przejście na sprzedaż internetową okazało się strzałem w dziesiątkę i uratowało od bankructwa niejednego przedsiębiorcę. W jaki sposób zacząć jednak sprzedawać online jeśli posiada się już tradycyjny sklep? Przedstawiamy garść porad, które nie obejmują wszystkich koniecznych działań, ale pozwolą na wstępne zapoznanie się z branżą eCommerce.

Branża ecommerce rozrasta się szybko, co łatwo można zauważyć na przykładzie Stanów Zjednoczonych, gdzie w pierwszym kwartale 2013 roku zanotowano sprzedaż na poziomie 50 miliardów dolarów – wykluczając branżę motoryzacyjną i podróże. Statystyki w Polsce wyglądają proporcjonalnie słabiej, ale mimo to sklep, który nie korzysta z dobrodziejstw Internetu, może być skazany na rynkową porażkę. Jakie plusy niesie ze sobą poszerzenie sprzedaży o kanał online?

Sprzedawcy, którzy dotąd oferowali swój towar tylko za pośrednictwem tradycyjnych sklepów, mogą znaleźć nowych klientów, czy eksperymentować z produktami. Otwiera się przed nimi zupełnie nowy rynek, który wcześniej był niedostępny.

Pierwszymi krokami w handel internetowy powinno być przygotowanie odpowiednich produktów, stworzenie softwaru dla sklepu, nauka podstawowych zasad marketingu internetowego i obsługi klienta w sieci.

Następnie trzeba znaleźć rozwiązanie, które pozwoli na prowadzenie sklepu fizycznego i internetowego w podobny sposób. W niektórych przypadkach oznacza to, że trzeba zintegrować oba sklepy z istniejącymi systemami zarządzania, a w innych wymaga całkowitej zmiany podejścia do klienta.

Płatności i zarządzanie magazynem

Zapłata w sklepie internetowym odbywa się obecnie najczęściej przy wykorzystaniu płatności internetowych, które są zabezpieczone i wygodne dla klienta, ale obciążają kieszeń sprzedawcy. Dlatego warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej oferty. Czasami nie ma sensu stosować najtańszego możliwego rozwiązania, ponieważ może się okazać, że płatność będzie często niedostępna z powodu problemów technicznych, albo usługi będą na bardzo niskim poziomie.

Równie ważne jest zarządzanie magazynem, zwłaszcza jeśli tradycyjny sklep i jego odpowiednik w Internecie korzystają z tego samego zasobu towarów. Kiedy klienci dokonują zakupów w jednym miejscu, musi to być zaznaczone również w drugim. Trzeba pamiętać o tym, żeby od razu informować konsumentów o możliwych opóźnieniach i problemach z dostawą, w innym wypadku możemy się narazić na trwałe uszkodzenie wizerunku marki.

Odpowiednia platforma dla sklepu internetowego

Platforma sklepu internetowego umożliwia wyświetlanie listy produktów, przeliczanie dostępnego towaru, podłączanie klienta płatności i w końcu, prowadzenie sprzedaży.

Istnieje wiele platform, które oferują rozbudowane systemy budowania i prowadzonego sklepu, dlatego wybór właściwiej powinien być poprzedzony odpowiednim rozeznaniem.

Warto zastanowić się nad tym, co jest nam potrzebne w sklepie internetowym – czy potrzebujemy rozbudowanej prezentacji zdjęć, intuicyjnej nawigacji czy też nastawiamy się na mcommerce, czyli sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych. Warto przetestować interesujące platformy, ich możliwości, czy funkcje dostępne za pomocą pluginów. Nie zawsze opłaca się korzystać z darmowych rozwiązań, zwłaszcza jeśli mamy wygórowane potrzeby.

Oto najpopularniejsze platformy dla sklepów internetowych:

  • WordPress (wymaga odpowiedniej wtyczki, np. WooCommerce lub WP e-Commerce)
  • Magento
  • PrestaShop
  • GekoSale

Regulamin sklepu

Aby prowadzić sklep internetowy trzeba pamiętać, że obowiązują w nim nieco inne zasady prawne niż w tradycyjnym punkcie. Większość z nich dotyczy praw konsumenta, który może zrezygnować z zakupu po 10 dniach, bez podawania przyczyny. Wszystkie zasady prowadzenia sklepu muszą być zapisane w regulaminie, który daje podstawę prawną do jego prowadzenia. Taki regulamin powinien być wolny od klauzul niedozwolonych – czyli zapisów, które działają na szkodę klienta. O napisanie odpowiedniego regulaminu warto zwrócić się do specjalistycznego serwisu, jak np. Prokonsumencki.pl

Pozostałe rzeczy

Warto dokładnie przemyśleć rozwiązania graficzne,  które odpowiednio przedstawią naszą markę i zapadną w pamięć konsumentów. W tym celu najlepiej skontaktować się z grafikiem bądź designerem stron. Więcej o wybieraniu kolorystyki strony sklepu można przeczytać: Jakie znaczenie w sklepie internetowym mają kolory

Na koniec pozostaje sprawa dostarczania produktów, wybór kuriera lub poczty i rozwiązanie sprawy ujednoliconego pakowania produktów do wysyłki. Warto przy tym pamiętać, że do każdej przesyłki należy załączać informację o szczegółach transakcji – wyciąg informacji, a jeśli tego nie zrobimy, to klient może zwrócić towar bez podania przyczyny nawet po 3 miesiącach.

Zakładanie sklepu internetowego wiąże się również z innymi czynnościami, jak pozycjonowanie strony czy działania marketingowe. W tym wpisie poruszyliśmy jedynie ogólne czynności niezbędne do rozpoczęcia biznesu ecommerce. Dokładniejszych wyjaśnień poszczególnych etapów zakładania sklepu internetowego możecie spodziewać się już niedługo.

Jak sprzedawać online, jeśli posiada się już tradycyjny sklep
2 votes, 5.00 avg. rating (98% score)