Zakupy internetowe nastolatków – trendy
Nastolatkowie to grupa społeczna, która dokonuje zakupów w Internecie przez wszystkie możliwe kanały i jest przy tym bardzo kapryśna – dlatego często trudno przeprowadzić dla nich skuteczną kampanię marketingową. Na szczęście ta grupa wiekowa jest ulubionym tematem badań konsumenckich, można więc na podstawie danych ustalić odpowiednie trendy zakupowe nastolatków.
Z badań przeprowadzony przez amerykańską firmę Piper Jaffray wynika, że 70% nastolatków woli dokonywać zakupów w swoich ulubionych sklepach online, niż w ich tradycyjnych odpowiednikach. Największą popularnością wśród nastolatków cieszą się właśnie sklepy internetowe, następnie tradycyjne placówki outletowe. Z kolei najrzadziej kupują, co łatwe do przewidzenia, w sklepach specjalistycznych.
Badania wykazały, że spada wkład pieniężny rodziców w zakupy nastolatków. Młodzież musi radzić sobie coraz bardziej tylko przy pomocy własnych zasobów, dlatego często nie może sobie pozwolić na kosztowne rzeczy w drogich sklepach. Dotacje rodziców spadły prawie o 10%, jednak w ponad połowie przypadków, to właśnie oni płacą za zakupy swoich dzieci.
Według przeprowadzonego wiosną 2013 roku badania, 79% nastolatek i 76% nastolatków potwierdziło, że kupuje online. Oznacza to 4 procentowy wzrost dla dziewczyn od jesieni 2012, ale 6 procentowy spadek dla chłopaków. Chociaż nadal najczęściej kupowana jest odzież – 21% wszystkich wydatków – to jednak spadła sprzedaż modnych marek. Oprócz odzieży, dużą popularnością cieszy się również elektronika i obuwie. W ostatnich dwóch kategoriach znacznie więcej zakupów dokonują chłopcy. Jednak generalny trend jasno wskazuje, że młodzież nieproporcjonalnie dużo wydaje na ubrania.
Najpopularniejsze sklepy nastolatków
Na świecie najpopularniejszymi sklepami, z których korzystają nastolatkowie jest Amazon, eBay i Nike. W Polsce do tej grupy z pewnością należy zaliczyć również Allegro i portale ogłoszeń lokalnych, które umożliwiają sprzedaż bezpośrednią, z ręki do ręki. Nastolatkowie często odwiedzają również strony marek, które kierują produkty właśnie do nich.
Social Media
Facebook i YouTube nadal są ulubionymi stronami social media dla nastolatków. Mediami społecznościowymi podczas zakupów sugeruje się 53% dziewczyn i 52% chłopców. Dla większości z nich najważniejszy jest Facebook, który jednak stracił na popularności przez ostatnie pół roku – z 44% jesienią 2012 do 33% wiosną 2013 roku.
mCommerce
Telefon jest najpopularniejszym sposobem dostępu do Internetu dla 25% nastolatków pomiędzy 12 a 17 rokiem życia. Jednak dla posiadających smartfony odsetek ten sięga już 50%.
Co ważne nastolatkowie rzadko są odłączeni od sieci – dlatego w przypadku tej grupy konsumenckiej szczególnie ważne jest przygotowanie odpowiedniej platformy sklepu internetowego, która będzie sprawnie działać na urządzeniach mobilnych.
Charakterystyka nastolatków
Na zachowania zakupowe nastolatków silnie wpływają opinie przyjaciół i znajomych. Wzajemna akceptacja planowanych zakupów jest bardzo ważna, szczególnie dla dziewczyn. Ponad 50% młodocianych konsumentów przyznaje, że kupując nową rzecz kieruje się opiniami rówieśników korzystając z social media.
Największy wpływ na zakupy nastolatek mają kampanie reklamowe oparte na celebrytach. Jednocześnie 60% z nich czeka na wyprzedaże i przeceny aby kupić upatrzone rzeczy. 77% przyznaje, że woli kupować przedmioty po obniżonych cenach.
Inne wnioski dotyczące zakupów nastolatków:
- Email jest ważny – Prawie 40% nastolatek chce otrzymywać emaile informujące o przecenach i promocjach od swoich ulubionych marek.
- Dzielenie się informacjami – 65% nastolatków dzieli się informacji na temat promocji i wyprzedaży ze swoimi rówieśnikami. Do dzielenia się nowo odkrytą marką czy trendem jest skłonnych blisko 57% z nich.
- Wpływ celebrytów – 43% nastolatek dokonuje zakupów pod wpływem skojarzenia produktu bądź marki z popularnym celebrytą.
Nastolatkowie maja kiepską zdolność skupienia uwagi, dlatego traktują kierowane do nich reklamy wyrywkowo. Często podczas zakupów online robią kilka rzeczy na raz – przeglądają inne portale, bądź komunikują się ze znajomymi. Aby przykuć ich uwagę trzeba dać im szansę wyrażenia swoich opinii i preferencji. Należy używać komunikatów zwięzłych, przejrzystych i bezpośrednich, które nie spowodują spadku zainteresowania.
Prowadzenie skutecznej sprzedaży w grupie nastolatków może być pracochłonne, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę ciągle zmieniające się trendy, ale jednocześnie może się to okazać bardzo opłacalne – dlatego nie można o nich zapominać.