Statystyczny Polak do reklamowych smsów odnosi się niechętnie i niezamówione wiadomości traktuje jako bardzo inwazyjny spam. Powodem takiej sytuacji jest przede wszystkim natarczywe działania operatorów komórkowych, telefonicznych wróżek i drogich smsów abonamentowych. Mimo nieufności, jaka towarzyszy otrzymywaniu wiadomości tekstowych, sprawnie przeprowadzona kampania marketingu SMS pozwala na osiągnięcie zaskakującego efektu.

Poniżej prezentujemy opracowaną przez zespół  SMSAPI infografikę dotyczącą marketingu SMSowego oraz kilka wniosków, jakie z niej wypływają.

1. Warto budować bazę numerów telefonów i zbierać zgody na wysyłkę wiadomości.

Przy wysyłce SMSów do użytkowników z baz wewnętrznych (czyli zarejestrowanych w sklepie klientów, którzy zgodzili się na otrzymanie wiadomości) skuteczność wynosi 30%. Przy bazach zewnętrznych, czyli przy użytkownikach, którzy nie mieli styczności ze sklepem stosunek ten spada do ok. 2 %.

Masowa wysyłka SMSów do niesprecyzowanej grupy oznacza przepalenie środków i praktycznie zerowy odzew. W dodatku 95% osób nie chce otrzymywać niezamówionych informacji. Warto więc zainwestować w precyzyjne dotarcie do osób, z którymi kontaktowaliśmy się już wcześniej. Dużo łatwiej będzie przekazać im informację o promocji lub kupon rabatowy.

2. O krótko trwających promocjach warto informować przez sms.

Zdarzyło Ci się kiedykolwiek usłyszeć sygnał nadejścia SMSa i nie sięgnąć po telefon jeśli była taka możliwość? Raczej nie. Mimowolnie każdy z nas sprawdzi otrzymanego SMSa, a to pierwszy krok to skutecznej komunikacji marketingowej. 99% SMSów zostaje odczytanych, a średni czas reakcji na odnośnik wynosi 45 sekund. Jeśli dodamy do tego, że w zawarty link kliknie co czwarty odbiorca (24%) okazuje się, że jeśli wyślemy wiadomość do 100 odbiorców, to w ciągu minuty na naszą stronę wejdą 24 osoby.

Warto przygotować dla odbiorców SMS dedykowaną, specjalną ofertę, która będzie dostępna tylko przez krótki czas. Skrócimy dzięki temu proces decyzyjny i podkreślimy niepowtarzalność promocji.

3. Stosuj kupony rabatowe

Ostatnie trendy pokazują, że klienci o wiele lepiej przyjmują kupon rabatowy, niż np. informację o ogólnej promocji. Jeśli w Twoim sklepie nie ma systemu pozwalającego na szybkie wykorzystanie kodu rabatowego, to powinien pojawić się jak najszybciej. Pamiętaj, że kupon zniżkowy to znakomita treść dodana dla klienta i namacalny dowód, że na niższą cenę może liczyć tylko on (a nie, jak w przypadku ogólnej promocji każdy użytkownik).

Ponad połowa użytkowników jest skłonnych przekazać dane osobowe, aby otrzymać kod rabatowy. Warto wykorzystać to do budowania bazy zaangażowany klientów. Pamiętaj przy tym, żeby podtrzymywać ich zainteresowanie i przyzwyczaić ich do regularnego otrzymywania wiadomości (ale nie za często!)

4. Pamiętaj o uzyskaniu odpowiedniej zgody

Tak, jak napisaliśmy wcześniej 95% osób nie chce otrzymywać niezamówionych informacji. Nawet jeśli ktoś został Twoim klientem, uzyskanie zgody na wysyłkę SMSów i przetwarzanie danych osobowych jest nieodzowne. Treść takiej zgody często podsuwana jest przez firmę, która zajmuje się obsługą kampanii SMSowej. Pamiętaj również o udostępnieniu możliwości zrezygnowania z otrzymywania wiadomości.

O zgodę na wysyłanie SMSów warto zapytać już po złożeniu zamówienia. Warto zaznaczyć przy tym, że tą drogą przesyłane będą kupony rabatowe. Lepiej nie prosić po prostu o zgodę na wykorzystanie numeru w celach marketingowych – to pojęcie jest na tyle szerokie, że większość klientów uzna, że otrzyma zwykły spam.

marketing sms