Branża ecommerce rozwija się coraz prężniej. Do świata zakupów internetowych wkraczają najwięksi sprzedawcy, którzy do tej pory oferowali produkty jedynie w sklepach stacjonarnych, np. Tesco czy H&M. Coraz więcej osób otwiera również własne sklepy internetowe. Czy należycie dbają oni jednak o bezpieczeństwo i legalność swoich działań?

E-sklepów przybywa

Według prognoz Sociomantic Labs, w 2015 roku liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczy 22 tysiące. Jest to niezaprzeczalny dowód na to, że ecommerce w naszym kraju przeżywa złoty okres w porównaniu do lat wcześniejszych. Pod względem liczby e-sklepów prognozy są zatem bardzo optymistyczne. Zwiększa się też konkurencyjność tej branży, choć i dziś jest ona wystarczająco wysoka.

Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony przez UOKiK pokazuje jednak, że nie wszyscy właściciele e-sklepów mają odpowiednią wiedzę prawną do bezpiecznego prowadzenia e-biznesu. Klauzul abuzywnych przybywa z miesiąca na miesiąc. Tylko w lipcu bieżącego roku do rejestru UOKiK dopisano ich aż 24 (tutaj raport: ZOBACZ), co daje powody do zastanowienia się nad stanem wiedzy i świadomości prawnej polskich właścicieli sklepów internetowych.

Regulamin? Czy to ważne?

Całkowicie legalne prowadzenie sklepu internetowego jest niezwykle istotne z punktu widzenia sprzedawcy. Posiadanie klauzul niedozwolonych w regulaminie może taki e-sklep, który nie działa zgodnie z prawami konsumenta, sporo kosztować. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma prawo nałożyć na firmę karę w wysokości do 10 proc. przychodu za umieszczenie w umowie zakazanych zapisów. Bank BGŻ zmuszony był zapłacić prawie 3 mln zł kary za klauzule niedozwolone w umowach, a bank Pekao 2 mln zł. To oczywiście nie jest branża ecommerce, jednak te przykłady pokazują, że kary są naprawdę realne i często opiewają na dużą kwotę.

Jak działać zgodnie z prawem?

Jak należy zatem zadbać o bezpieczeństwo i legalność swoich działań, jeżeli prowadzimy sklep internetowy? Są różne sposoby, jednak wszystkie dotyczą zaczerpnięcia eksperckiej porady od prawników. Najlepiej, jeśli będą to osoby znające branżę ecommerce, które mają doświadczenie w tego rodzaju działaniach.
Jak już wcześniej zauważyliśmy, najwięcej zagrożeń niesienie posiadanie niezgodnych z prawem zapisów w regulaminie e-sklepu. Najrozsądniejszym zatem rozwiązaniem wydaje się audyt regulaminu sklepu internetowego, który wykaże czy regulamin posiada błędy, klauzule niedozwolone czy też innego rodzaju niedogodności. Jako, że CentrumSprzedawcy.pl na co dzień dba o legalność i bezpieczeństwo Państwa działań na rynku ecommerce, możemy wykonać bezpłatny audyt regulaminu Państwa sklepu internetowego. Jest to podstawowe działanie, które nie rzadko potrafi uchronić przed sporymi karami finansowymi nakładanymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Całkowicie zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego to w zasadzie podstawa prowadzenia e-sklepu, jednak często niektóre osoby całkowicie o tym zapominają. Chcąc jak najszybciej rozpocząć sprzedaż i czerpać zyski, nie zwracają uwagi na tak istotne kwestie. Zdarza się również, że w pośpiechu kopiują regulamin należący do innej firmy, co po pierwsze jest niezgodne z prawem, bo regulamin jest chroniony prawem autorskim, a po drugie może okazać się ogromnym błędem. Dlaczego? Sklep internetowy, z którego „ukradniemy” regulamin może działać w nieco innej gałęzi. Dodatkowo, sam skopiowany regulamin może być niepoprawny i zawierać klauzule niedozwolone! Narażamy się zatem podwójnie, bo prócz naruszania praw autorskich możemy ponieść kare za niezgodne z prawem zapisy. Tłumaczenie, że takie postanowienia skopiowaliśmy od któregoś ze sklepów na pewno nie pomogą.
Jeżeli zatem macie jakiekolwiek wątpliwości czy Wasz regulamin nie zawiera klauzul niedozwolonych lub czy na pewno jest dostosowany do nowej ustawy o prawach konsumenta, możecie zlecić wykonanie audytu regulaminu sklepu internetowego. Służymy pomocą. Odpowiemy również na Państwa pytania, które możecie zadawać w tej sekcji: PYTANIA I ODPOWIEDZI.