Kiedy otwieramy sklep internetowy, a więc rozpoczynamy działalność gospodarczą, często robimy to z pasji. Spełniamy marzenia, jesteśmy pełni zapału, jednakże naszym głównym celem zwyczajnie jest odnotowywanie jak największych przychodów. Dlatego tak ważne wydaje się posiadanie konta firmowego. Na co więc należy zwrócić uwagę przy jego wyborze?
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?
Wielu sprzedawców internetowych oraz innych przedsiębiorców zastanawia się czy konto firmowe jest w ogóle wymagane prawnie. Na to pytanie pomoże nam odpowiedzieć kilka ustaw, które zawierają informacje na ten temat i tłumaczą czy taka konieczność zachodzi – z punktu widzenia przepisów.
Artykuł 22 punkt 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, że „Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.”
Interpretacja tego zapisu mogłaby wskazywać, że jeżeli sprzedawca internetowy zawiera transakcję, których jednorazowa wartość nie przekracza równowartości wspomnianych w ustawie 15.000 euro, nie musi posiadać konta firmowego. Należy jednak pamiętać, że rozliczenia z fiskusem i ZUS-em taki przedsiębiorca musi dokonywać już w formie przelewów. Oznacza to, że jakiekolwiek konto (osobiste czy też firmowe) jest wymagane. Mówi o tym ustawa „Ordynacja podatkowa”, a dokładniej artykuł 61 § 21 – „Zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu”.
Dodatkowo, artykuł 77b. § 1. tej samej ustawy mówi, że „zwrot nadpłaty następuje:
1) na wskazany rachunek bankowy podatnika, płatnika lub inkasenta obowiązanego do posiadania rachunku bankowego”
Jak więc wybrać dobre konto firmowe dla swojego e-sklepu?
Jest kilka rzeczy, na które bez wątpienia powinniśmy zwrócić uwagę wybierając konto firmowe dla naszej działalności gospodarczej:
- Opłata za otwarcie i prowadzenie rachunku firmowego
Rosnąca konkurencja zmusza banki do tego, by oferowały jak najniższe opłaty lub nawet darmowe otwarcie i prowadzenie konta. Często jednak te, które na pierwszy rzut oka są „darmowe”, zalewają nas później dodatkowymi opłatami, których wcale nie chcielibyśmy ponosić. Dlaczego? Są one porozrzucane i ukryte w innych usługach, które są niezbędne do prowadzenia rachunku firmowego. Zapoznajmy się więc nie tylko z regulaminem interesującego nas banku, ale także dokładnie przeanalizujmy jego cennik, by wyeliminować te banki, które dodatkowe opłaty skrywają w innych miejscach. - Opłata za przelewy wewnętrzne
Sprawdź koniecznie, czy bank pobiera jakiekolwiek (lub jak wysokie) opłaty za przelewy na konta wewnętrzne. Jeśli dopiero otwierasz działalność gospodarczą i jesteś na początku drogi przedsiębiorcy, może Ci się wydawać, że konto, które zakładasz, będzie jedynym firmowym rachunkiem. Może się jednak okazać, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będziesz potrzebował jeszcze konta oszczędnościowego lub walutowego do obsługi przelewów zagranicznych. Dlatego koniecznie zapoznaj się również z tą pozycją w cenniku. - Opłata za przelewy zewnętrzne
Nie zapomnij zapoznać się również z cennikiem dotyczącym obsługi przelewów do innych banków. Jako przedsiębiorca, dość oczywiste jest, że będziesz wykonywał przelewy, a przecież nie wszyscy Twoi kontrahenci (czy klienci sklepu internetowego) posiadają konto w tym samym banku, co Ty. Jeśli okaże się, że do każdego takiego przelewu do banku zewnętrznego musisz dopłacić kilka złotych – szybko możesz być niezadowolony z wyboru, którego nie przeanalizowałeś. - Opłata za przelewy do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Masz swój sklep internetowy – jesteś sprzedawcą, czyli przedsiębiorcą. Przelewy do wyżej wymienionych instytucji (które nie cieszą się zbyt dużą popularnością w naszym kraju) są więc nieuniknione. Jako osoba prowadząca własną działalność gospodarczą, zwyczajnie będziesz je wykonywać i w żaden sposób Cię to nie ominie. Sprawdź więc również i ceny tych przelewów, które w cennikach banków wyceniane są oddzielnie. Jeżeli tego nie zrobisz, możesz potem gorzko pożałować swojego wyboru…
Podsumowując…
Postaraj się również przejrzeć pozostałe pozycje w cennikach interesujących Cię banków. Twoja aktualna sytuacja może nie wskazywać, że będziesz potrzebował jakiejkolwiek usługi dodatkowej, ale szybko może się to zmienić. Postaraj się myśleć jak najbardziej przyszłościowo i patrz pod kątem swojego rozwoju. Twój sklep internetowy ma przecież przynosić Ci zyski oraz nieustannie się rozwijać. Spróbuj więc przewidzieć, jakich produktów finansowych lub usług mógłbyś potrzebować w niedalekiej przyszłości. Rachunek firmowy zawsze możesz zmienić, ale jeśli pierwsza decyzja zostanie podjęta w oparciu o szczegółową i rzetelną analizę, być może w ogóle nie będzie to potrzebne. Oczywiście, nie wybieraj od razu najtańszego banku. Przejrzyj również rankingi banków, które publikowane są bardzo często (co miesiąc, co kwartał, każdego roku) przez niezależne instytucje lub portale. To z pozoru nieistotna decyzja, ale może pozwolić Ci zaoszczędzić wiele nerwów i ciężko zarobionych pieniędzy.
Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik pomógł Ci zrozumieć, dlaczego posiadanie rachunku firmowego – bądź co bądź – jest wymagane. Wierzymy, że nasze rady będą dla Ciebie pomocne. Jeżeli chcesz, możesz również przejrzeć propozycje banków, z którymi współpracuje nasz serwis. Dla naszych klientów oferują oni warunki preferencyjne, często lepsze niż konkurencja lub ich standardowe propozycje. Dlatego możesz poświęcić chwilę i zapoznać się z prowadzonymi przez nich usługami dla firm PONIŻEJ.