Większość  z zapytanych właścicieli sklepów internetowych  najczęściej odpowie, że dobierając barwy kierowali się własnymi odczuciami lub opinią grafika. Jeśli wybierasz kolory właśnie w ten sposób, to tracisz okazję na wyrażenie cech indywidualnych Twojej marki i ukształtowanie pozytywnych doświadczeń potencjalnych klientów. 

Nauka o wpływie kolorów na naszą podświadomość nazywa się „psychologią kolorów”.  Podczas procesu socjalizacji uczymy się łączenia barw z emocjami, koncepcjami, czy z czynnościami. Na przykład, w naszym kręgu kulturowym czerwony zawsze będzie się kojarzył z zagrożeniem (kolor krwi) i będzie powodował wzmożoną uwagę. Często używa się go do wyrażania komunikatów o błędach i treściach, które powinny być szybko zauważone.

Przedstawiamy kilka najważniejszych zasad dobierania lub zmieniania kolorów w sklepie internetowym.

1.     Używaj psychologii kolorów dla swojej korzyści

Musisz nauczyć się łączyć kolory z wywoływanymi przez nie uczuciami. Oto kilka interpretacji najprostszych kolorów:

  • Czerwony. Uwaga, podekscytowanie, gniew, miłość, ciepło, komfort, życie, krew.
  • Żółty. Przygoda, szczęście, fachowość, entuzjazm, zdrowie.
  • Zielony. Zbalansowanie, dobry smak, zazdrość, witalność, pieniądze, harmonia.
  • Niebieski. Uczciwość, wysoka jakość, męskość, kompetentność, zimno, lojalność, zaufanie, niezawodność.
  • Różowy. Miłość, współczucie, wyrafinowanie, szczerość, romantyczność, delikatność.
  • Fioletowy. Kreatywność, autorytet, naturalność, zagadkowość
  • Brązowy. Przyjazność, smutek, komfort, organiczność, naturalność
  • Czarny. Żal, wyrafinowanie, luksusowość , inteligencja, śmierć.
  • Biały. Prostota, rozkaz, niewinność, czystość, neutralność.
  • Szary i Srebrny. Ponadczasowość, praktyczność, neutralność, subtelność, nowoczesność.

2.      Używaj właściwych kolorów dla swoich produktów

Niektóre barwy lepiej pasują do produktów luksusowych, inne do żywności. Psychologia kolorów nie jest nauką w ścisłym tego słowa znaczeniu – ale może posłużyć do budowania koncepcji całej strony.

Oto kilka przykładów na właściwe wykorzystanie barw:

  • Mercedes. Mercedes używa silnej i prostej palety barw: czerni i szarości, które kojarzą produkt z  ekskluzywnością i wyrafinowaniem oraz bieli dla pokazania wysokiej jakości. Te połączenia są odpowiednie dla klientów Mercedesa, którzy chcą być kojarzeni z luksusem, bogactwem i dystyngowaniem.
mercedes_lightbox

Mercedes używa czerni, szarości i bieli żeby pokazać wyrafinowanie, wytworność i wysoką jakość swoich produktów

 

  •  Disney. Dla Disneya najważniejszymi odbiorcami są dzieci i ich rodzice (głównie matki). W tym przypadku najlepsze będzie użycie barw prostych, miękkich  i jasnych, które odpowiadają zarówno  młodszym jak i starszym.

    disney_lightbox

    Disney w sklepie internetowym używa prostych i jasnych kolorów aby trafić do dzieci i matek.

 

  •  Victoria’s Secret. Sklep internetowy Victoria’s Secret używa różu, który kojarzy się z romantycznością i czułością, co sprawdza się w przypadku klientek szukających bielizny i kosmetyków.
victorias_secret_lightbox

Victoria’s Secret używa odcieni różu kojarzonego z czułością i uczuciowością.

 

Warto przemyśleć organizację kolorów w na swojej stronie. Ważne jest to w jakiej konfiguracji występują barwy, czy ze sobą współgrają i jakie wywołują uczucia.

3.    Używaj efektu wyzilowania

Efekt wyizolowania, zwany również efektem von Restorffa, w odniesieniu do kolorów oznacza, że najlepiej zostanie zapamiętany element, który się wyróżnia. Na przykład z  listy wyrazów najlepiej zostanie zapamiętany ten, który różni się od pozostałych barwą.

Warto używać tego efektu do zaznaczania linków, które przenoszą bezpośrednio do najważniejszych czynności jak kup teraz czy subskrybuj. W takim wypadku danego koloru używa się tylko w jednym określonym zakresie, tak aby kontrastował z pozostałymi treściami. Nie ma nic bardziej frustrującego niż poszukiwanie w gąszczu odsyłaczy tego, który pozwala nam kupić przedmiot bądź ściągnąć aplikację. Efekt izolacji jest bardzo ważny w procesie prowadzenia klienta przez całą sprzedaż w sklepie internetowym.

dell_isolation_lightbox

dell_isolation_2_lightbox

Del używa koloru zielonego jako izolowanego.

 

4.      Wybierz odpowiednie tło.

Jasne odcienie szarości i bieli bardzo popularne, ponieważ nie kontrastują z pozostałymi barwami, przez co nie rozpraszają kupującego. Jeśli decydujemy się na inny kolor, to trzeba wszystko dokładnie przemyśleć i zastanowić się, jak dane tło będzie współgrać z kolorystyką oferowanych produktów.

light_backgrounds_lightbox

Biel sprawdza się zwłaszcza z ostrymi i mocnymi barwami.

 

Z kolei czerń jest odpowiednia, ale tylko jeśli mamy bardzo jasne produkty i tekst.

dark_backgrounds_lightbox

Ciemne tło sprawdza się w połączeniu z jasnymi produktami.

 

Warto pamiętać o tym, że ważne jest aby strona była stosunkowo prosta kolorystycznie, a liczba głównych barw nie przekraczała trzech. Można użyć kilku odcieni jednego koloru, ale powinno się zachować umiar.

Wybierając kolory w sklepie internetowym warto kierować się nie tylko swoimi własnymi preferencjami. Najważniejsze jest aby cała kolorystyka współgrała ze sobą i jednocześnie wyrażała odpowiednie wartości i zasady, jakimi kieruje się nasz sklep.

– – –

Wpis powstał na podstawie artykułu ze strony practicalecommerce.com.