456 456 412 kontakt@centrumsprzedawcy.pl
  • Facebook
  • X
  • Facebook
  • X
  • Nasi partnerzy
  • Kontakt
Elementy 0
Wszystko dla sklepów internetowych w jednym miejscu | Centrum Sprzedawcy Internetowego
  • Wzory pism
  • Produkty dla Sprzedawcy
    • Wzory pism prawnych dla sprzedawcy
    • Hosting i Domeny
    • Księgowość sklepu
    • Logistyka w sklepie
    • Oprogramowanie sklepu
    • Prawo dla sklepu
    • Poradniki
    • Reklama i Marketing
    • Usługi finansowe
    • Systemy płatności
    • Inne
  • Kupony i Promocje
  • Prawo eHandlu
    • Akty prawne
    • Decyzje Prezesa UOKiK
    • Interpretacje Podatkowe
    • Klauzule niedozwolone
    • Ochrona danych osobowych
    • Orzecznictwo Sądowe
    • Prawo Wspólnotowe (UE)
    • Regulamin sklepu internetowego
    • Rejestr klauzul niedozwolonych
    • Słowniczek pojęć
  • Blog
    • Otwieram sklep
    • Prowadzę sklep
    • Reklama i Marketing
    • Technologie
    • Prawo
    • Ochrona danych osobowych (GIODO)
    • Informacje prasowe
Zaznacz stronę

Kiedy sprzedawca może używać znak towarowy innego przedsiębiorcy?

utworzone przez Rafał | mar 13, 2013 | Blog Sprzedawcy, Prawo, Prowadzę sklep | 0 komentarzy

Częstym problemem sprzedawców internetowych (szczególnie sklepów z kosmetykami, elektronarzędziami, częściami samochodowymi, czy też odzieżą) jest kwestia wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej znaków towarowych, do których prawa ochronne przysługują innemu przedsiębiorcy – nie rzadko z innego kraju Unii Europejskiej, a nawet spoza jej obszaru. Czy w takim wypadku, mimo braku umowy między właścicielem znaku towarowego, a sprzedawcą internetowym, ten ostatni może wykorzystywać znaki towarowe we własnym sklepie internetowym? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

Wyczerpanie prawa, czyli możliwość posługiwania się znakiem towarowym innego przedsiębiorcy

Uprawnionemu do znaku towarowego przysługują szerokie możliwości jego używania, ustawa prawo własności przemysłowej wymienia tylko przykładowe sposoby, które mogą polegać np. na:

  1. umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem;
  2. umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;
  3. posługiwaniu się nim w celu reklamy.

Powyższe oznacza, że w zasadzie żaden inny przedsiębiorca, który nie posiada praw do znaku ochronnego nie mógłby go w ten sposób używać (wyliczenie ma charakter przykładowy, więc w zasadzie możliwość jego używania byłaby wyłączona zupełnie).

Przepisy jednak przewidują instytucją wyczerpania prawa, która powinna szczególnie zainteresować sprzedawców internetowych (art. 155 prawa własności przemysłowej). Wyczerpanie prawa do znaku towarowego to sytuacja kiedy prawo ochronne do tego znaku nie obowiązuje, co pozwala np. sprzedawcy internetowemu w określonym zakresie korzystać ze znaku towarowego innego przedsiębiorcy. Poniżej omówimy dokładniej tą instytucję.

Wyczerpanie prawa do znaku towarowego to sytuacja, kiedy to prawo ochronne na znak towarowy nie rozciąga się na działania dotyczące towarów ze znakiem, polegające w szczególności na ich oferowaniu do sprzedaży lub dalszym wprowadzaniu do obrotu towarów oznaczonych tym znakiem, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez uprawnionego lub za jego zgodą. Nie stanowi również naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy import oraz inne działania, o których mowa powyżej dotyczące towarów oznaczonych tym znakiem towarowym, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego przez uprawnionego lub za jego zgodą.

W skrócie – sprzedawca internetowy może w swoim sklepie internetowym zamieszczać towary opatrzone znakami towarowymi innych przedsiębiorców, jeżeli towary te zostały uprzednio wprowadzone do obrotu na terenie Polski lub EOG. Co ważne wyczerpanie praw z rejestracji znaku nie ogranicza się jedynie do funkcji odróżniającej znaku, ale dotyczy także jego funkcji reklamowej i informacyjnej.

Na marginesie wskazujemy, iż prawa wyczerpania, o którym piszemy wyżej nie stosuje się, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione względy, które pozwalają uprawnionemu sprzeciwić się dalszej dystrybucji towarów, w szczególności jeżeli po wprowadzeniu do obrotu zmieni się lub pogorszy stan towarów.

A co w sytuacji, gdy sprzedajemy jedynie części zamienne, akcesoria lub usługi do towarów opatrzonych znakiem towarowym?

Czasami może się zdarzyć, że sklep internetowy nie sprzedaje towarów opatrzonych znakiem towarowym, a jedynie części zamienne, akcesoria lub usługi od takich towarów. Czy w tym wypadku sprzedawca też ma możliwość posługiwania się znakiem towarowym zastrzeżonym na rzecz innego przedsiębiorcy?

Kwestia ta również została uregulowana w przepisach (art. 156 prawa własności przemysłowej). Prawo ochronne na znak towarowy nie daje uprawnionemu prawa zakazywania używania przez inne osoby w obrocie:

  1. ich nazwisk lub adresu;
  2. oznaczeń wskazujących w szczególności na cechy i charakterystykę towarów, ich rodzaj, ilość, jakość, przeznaczenie, pochodzenie czy datę wytworzenia lub okres przydatności;
  3. zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi;
  4. zarejestrowanego oznaczenia geograficznego, jeżeli prawo do jego używania przez te osoby wynika z innych przepisów ustawy.

Sprzedawcę internetowego interesują w szczególności pkt. 2 i 3 powyżej, które zezwalają na wykorzystywania znaków towarowych innych przedsiębiorców w celu np. wskazania przeznaczenia towaru, zwłaszcza gdy chodzi o oferowane części zamienne, akcesoria lub usługi.

Pamiętajmy jednak, że używanie oznaczeń wskazanych powyżej jest dozwolone tylko wówczas, gdy odpowiada ono usprawiedliwionym potrzebom używającego i nabywców towarów i jednocześnie jest zgodne z uczciwymi praktykami w produkcji, handlu lub usługach.

Podsumowanie

Powyższej wskazaliśmy dwie możliwe „furtki prawne”, które umożliwiają sprzedawcy internetowy prezentowanie na stronie swojego sklepu znaków towarowych innego przedsiębiorcy. Na koniec należy jednak dodać, że czymś innym od kwestii posługiwania się znakiem towarowym jest oczywiście korzystanie ze zdjęć produktów danego producenta. Tutaj należy przede wszystkim zbadać na jakiej podstawie producent je udostępnia i w jakim zakresie mogą być one wykorzystywane przez sprzedawcę internetowego w jego własnym sklepie internetowym.

Prześlij komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane zniżki

  • payu niższe prowizje Payu niższa prowizja (1,7% zamiast 2,5%) i opłata aktywacyjna (5 zł zamiast 199 zł)!
  • kod rabatowy semstorm Kupon rabatowy SEMSTORM - 30% na miesięczny abonament
  • Kod promocyjny Furgonetka.pl - tańsza wysyłka pierwszej paczki Kod promocyjny Furgonetka.pl - tańsza wysyłka pierwszej paczki
    Oceniono 5.00 na 5
    0,00 zł netto
  • livespace kod rabatowy Kod rabatowy Livespace na 29 dni testowania za darmo!
  • dotpay prowizje Płatności internetowe Dotpay (bonus: dużo niższe prowizje)
    Oceniono 5.00 na 5

Jesteśmy również na:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • YouTube

Kogo polecamy

  • Furgonetka – najtańsi kurierzy
  • Hosting LH
  • Płatności PayU
  • Wtyczki do Woocommerce

Najnowsze wpisy na blogu

  • Czym zajmuje się wFirma.pl?
  • Jak zabezpieczyć prawa autorskie będące własnością firmy, takie jak logo, strona internetowa, zdjęcia itd.
  • Top 9 pytań i odpowiedzi w temacie regulamin sklepu internetowego
  • JAK NAPISAĆ REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO 2022
  • Woocommerce Dotpay wtyczka

Ostatnie komentarze

  • Rafał - 50 zł kod promocyjny iFirma.pl – Biuro Rachunkowe
  • Lucyna - Fakturowanie, Księgowość i Magazyn od wFirma.pl

Kategorie produktów

  • Hosting i Domeny
  • Inne
  • Księgowość sklepu
  • Kupony i kody zniżkowe
  • Logistyka w sklepie
  • nazwa.pl
  • Oprogramowanie sklepu
  • Poradniki
  • Prawo dla sklepu
  • Reklama i marketing sklepu
  • Systemy płatności
  • Uncategorized
  • Usługi finansowe
  • Wzory

tel. 456 456 412
kontakt@centrumsprzedawcy.pl

Serwis należy do Netlibre sp. z o.o.
Mostowa 35/3
61-854 Poznań

KRS: 0000395252, Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII W. Gospodarczy KRS
kapitał zakładowy: 5.000 zł,
NIP 7811872393

  • Facebook
  • X
Regulamin serwisu | Polityka prywatności i cookies
Używamy informacji zebranych za pomocą plików cookie i podobnych technologii, aby ulepszyć Państwa doświadczenie na naszej stronie, analizować sposób jej użytkowania i w celach marketingowych. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.
Polityka prywatności serwisu CentrumSprzedawcy.pl

Twoje ustawienia prywatności

My i nasi partnerzy wykorzystujemy informacje zebrane za pomocą plików cookie i podobnych technologii, aby poprawić Twoje doświadczenie na naszej stronie, analizować, jak je wykorzystujesz, a także w celach marketingowych. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, możesz wybrać, aby niektóre typy plików cookie nie były wykorzystywane. Jednak blokowanie niektórych typów plików cookie może wpłynąć na Twoje doświadczenie z witryny i usług, które możemy zaoferować. W niektórych przypadkach dane uzyskane z plików cookie są udostępniane stronom trzecim w celu analiz lub marketingu. Możesz wykonać swoje prawo do wyłączenia tego udostępniania w dowolnym momencie, wyłączając pliki cookie.
Polityka prywatności serwisu CentrumSprzedawcy.pl
Zezwalaj na wszystkie

Zarządzaj swoimi preferencjami

Niezbędne
Zawsze WŁĄCZONE
Te pliki cookie i skrypty są niezbędne do prawidłowego działania witryny i nie mogą być wyłączone. Są one zwykle ustawiane tylko w odpowiedzi na działania podjęte przez Ciebie, które są równoznaczne z żądaniem usług, takich jak ustawienie preferencji prywatności, logowanie się lub wypełnianie formularzy. Możesz ustawić swoją przeglądarkę, aby blokować lub informować cię o tych plikach cookie, ale niektóre części witryny nie będą wtedy działać. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Analityczne
Te pliki cookie i skrypty pozwalają nam liczyć odwiedziny i źródła ruchu, abyśmy mogli mierzyć i poprawiać wydajność naszej witryny. Pomagają nam znać najbardziej i najmniej popularne strony oraz zobaczyć, jak odwiedzający przemieszczają się po stronie. Wszystkie informacje, które te pliki cookie zbierają, są zagregowane i dlatego anonimowe. Jeśli nie pozwalasz na te pliki cookie i skrypty, nie będziemy wiedzieć, kiedy odwiedziłeś naszą witrynę.
Osadzone wideo
Te pliki cookie i skrypty mogą być ustawione poprzez naszą stronę przez zewnętrzne usługi hostingu wideo, takie jak YouTube lub Vimeo. Mogą być używane do dostarczania treści wideo na naszej stronie internetowej. Jest możliwe, aby dostawca wideo mógł stworzyć profil Twoich zainteresowań i pokazać Ci odpowiednie reklamy na tej lub innych stronach internetowych. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, ale opierają się na unikalnym identyfikowaniu przeglądarki i urządzenia internetowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie lub skrypty, możliwe jest, że osadzone wideo nie będzie działać zgodnie z oczekiwaniami.
Czcionki Google
Google Fonts to biblioteka usług wstawiania czcionek. Google Fonts są przechowywane na CDN Google. API Google Fonts został zaprojektowany tak, aby ograniczyć zbieranie, przechowywanie i wykorzystanie danych użytkowników końcowych tylko do tego, co jest potrzebne do wydajnego dostarczania czcionek. Użycie API Google Fonts jest nieudokumentowane. Żadne pliki cookie nie są wysyłane przez odwiedzających witrynę do Google Fonts API. Żądania do Google Fonts API są wysyłane do domen o konkretnych zasobach, takich jak fonts.googleapis.com lub fonts.gstatic.com. Oznacza to, że żądania czcionek są oddzielne i nie zawierają żadnych poświadczeń, które wysyłasz do google.com podczas korzystania z innych usług Google wymagających uwierzytelnienia, takich jak Gmail.
Marketingowe
Te pliki cookie i skrypty mogą być ustawione na naszej stronie przez naszych partnerów reklamowych. Mogą być one wykorzystywane przez te firmy do tworzenia profilu Twoich zainteresowań i wyświetlania Ci odpowiednich reklam na innych stronach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, ale opierają się na unikatowym identyfikatorze Twojej przeglądarki i urządzenia internetowego. Jeśli nie pozwolisz na te pliki cookie i skrypty, doświadczysz mniej celowanych reklam.
Zapisz moje preferencje Zezwalaj na wszystkie
Ustawienia cookies