Live Chat do sklepu internetowego
Osoby dokonujące zakupów za pośrednictwem sklepów online mają o tyle utrudnione zadanie, że interesujących ich produktów nie mogą zobaczyć i dotknąć, ani też podjąć bezpośredniej rozmowy z pracownikiem obsługi, w celu rozwiania swoich wątpliwości. Większość firm oferuje wprawdzie opcję kontaktu telefonicznego oraz poprzez e-mail, jednakże tego typu kanały komunikacji zwykle uniemożliwiają natychmiastowe udzielanie odpowiedzi.
Klient który jest zmuszony długo oczekiwać na odpowiedź od pracownika sklepu, zazwyczaj zniechęcony odchodzi do konkurencji. Dlatego tak ważne jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań na stronę sklepu internetowego. Najlepszym tego przykładem jest właśnie funkcją live chatu w sklepie internetowym.

porównanie okienek czatu (kliknij, aby powiększyć)
Korzyści z wdrożenia czatu online na stronę
Przede wszystkim opcja rozmów w trybie live pozwala do minimum skrócić czas nawiązania kontaktu z osobami zainteresowanymi dokonaniem zakupów. Firmy oferujące tego typu usługę, zwykle zapewniają możliwość automatycznego udzielania odpowiedzi z zastosowaniem gotowych szablonów. Konsultant nie musi przy tym oczekiwać na wysłanie wiadomości przez klienta – widzi wpisywany tekst w trybie rzeczywistym.

Panel dodawania użytkowników w LimeTalk
Live chat to także ogromna oszczędność kosztów po stronie firmy. Odpada konieczność opłacania rachunków telefonicznych, a także wynajmu biura dla pracowników obsługi. Konsultanci mogą udzielać porad w zasadzie z dowolnego miejsca i o każdej porze dnia. Jeżeli natomiast z jakichś powodów nie są w stanie odpowiedzieć od razu, wiadomość zostaje wówczas zapisana w archiwum i przekierowana na adres mailowy.
Firmy oferujące czaty, wyposażają je również w opcję dostosowania do identyfikacji wizualnej marki. Tym samym okienko do prowadzenia rozmów jest optymalnie dopasowane, a tym samym wpływa pozytywnie na wizerunek firmy. Ważną funkcjonalnością jest poza tym możliwość monitorowania ruchów odwiedzających witrynę sklepu online. Dzięki temu można uzyskać odpowiedź na pytanie, czego klienci najczęściej szukają, na jakie elementy oferty zwracają szczególną uwagę, ile czasu spędzają na stronie oraz w jakich przypadkach decydują się ją opuścić bez dokonania pożądanej konwersji.

Panel edycji okienka czatu w serwisie Czater.pl
Korzyści klienta korzystającego z live chatu
Wymierne korzyści zyskuje również sam klient, a jego zadowolenie w bezpośredni sposób przekłada się na lojalność i częste zakupy. Nie musi on tracić już więcej czasu oraz swoich nerwów na nawiązywanie połączenia telefonicznego, ani oczekiwać długimi godzinami na odpowiedź mailową. Może błyskawicznie poznawać szczegóły oferty, dowiadywać się o bieżących promocjach, a także kosztach i terminach wysyłki.
Klient ma także możliwość bezpośredniego wpływu na jakość obsługi elektronicznej. Aplikacje chatu online nieraz pozwalają mu na wystawianie ocen pod kątem satysfakcji z przeprowadzonej rozmowy. Jest to zatem doskonała sposobność do wprowadzenia odpowiednich usprawnień obsługi.

Wykres konwersji wszystkich sesji i sesji z użyciem Smartsupp
Na rynku możemy także spotkać czaty z funkcją dokonywania automatycznych płatności z wykorzystaniem elektronicznych portfeli. Klient może tym samym z poziomu jednej strony przejść przez dosłownie wszystkie procesy przeprowadzania transakcji zakupowej.

Kreator skrótów w Olark.com
Live Chat coraz popularniejszą formą komunikacji
Według badań przeprowadzonych przez portal https://econsultancy.com/ aż 73% badanych jest zadowolona z kontaktu poprzez Live Chat. Jest to najwięcej ze wszystkich możliwych form komunikacji na linii sprzedawca-konsument.
Popularność czatów online stale rośnie. Obecnie w Polsce z takiej formy komunikacji korzysta blisko 30% sklepów internetowych. Sklepy wychodzą na przeciw potrzebom konsumentów, którzy liczą na szybką i sprawną komunikację w razie jakichkolwiek pytań czy problemów. Nie każdy preferuje rozmowę telefoniczna, a kontakt przez wiadomości email zwykle trzeba czekać sporo czasu. Live Chat łączy te dwie formy pozwalając uzyskać szybką pomoc przez prosty czat na stronie. Na wykresie poniżej można zobaczyć, że co trzeci sklep posiada już tę formę komunikacji z klientem.
Aktualna oferta na rynku czatów online
Właściciele sklepów internetowych mogą obecnie przebierać w ofercie firm dostarczających usługę czatu online. Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych propozycji:
– czat tej firmy wyróżnia się zwłaszcza rozbudowaną funkcją nagrywania video zachowań odwiedzających stronę sklepu. Możliwy jest między innymi dokładny monitoring ruchu myszki oraz kliknięć, a także śledzenie, jakie elementy oferty są przeglądane przez potencjalnego klienta;
– firma ta oferuje czat o nazwie Lime Talk. Wyróżnia się on optymalnym dostosowaniem do urządzeń mobilnych, błyskawiczną instalacją (3 minuty) oraz wieloma opcjami generowania automatycznych wiadomości;
– produktem tego przedsiębiorstwa jest Czater – narzędzie które oprócz podstawowych funkcji czatu jest wyposażone w opcję generowania statystyk czasu spędzanego na stronie, system automatycznych płatności elektronicznych (Payu, dotpay, PayPal), a także możliwość wystawiania ocen dla konsultantów.
– znakiem szczególnym czatu tej firmy jest jego wyjątkowa estetyka i prostota użycia oraz opcja elastycznej personalizacji. Warto zwrócić ponadto uwagę na możliwość integracji z różnego typu oprogramowaniem (m.in. Google Analytics, Bigcommerce, Zendesk, Shopify).
– czat dostępny jest na stronie kliknijpomoc.pl. Rozważając jego instalację na stronie sklepu, warto zwrócić uwagę zwłaszcza na możliwość wysłania zaproszenia dla wszystkich odwiedzających za pomocą jednego kliknięcia, intuicyjny system oceny konsultantów, opcję monitoringu ruchu na stronie, a także widoczność tekstu wpisywanego w okno czatu – w trybie rzeczywistym – przed wysłaniem przez klienta.
– czat ten wyróżnia się takimi cechami jak aż 30-dniowy – bezpłatny okres próbny, łatwa konfiguracja, opcja udostępniania plików, archiwum czatu, możliwość automatycznego informowania o statusie przesyłki, opcja integracji z Facebookiem, a także rozbudowane funkcje raportowania. Wyróżnia się również pod względem wizualnym, wygląd okienka czatu można zobaczyć klikając poniżej na obrazek.
Super zestawienie, właśnie zastanawiam się, które produkt wybrać. Najczęściej na FB widziałem reklamę Smartsupp. Teraz sprawdzę pozostałe.