Prezes UOKiK w ramach swoich uprawnień może między innymi wydawać rożne decyzje dotyczące przedsiębiorców. Przykładowo:
- decyzje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję,
- decyzje w sprawach koncentracji,
- decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
W szczególności ta ostatnia decyzja powinna zainteresować sprzedawców internetowych. To w ramach tego postępowania UOKiK wytyka sprzedawcom, np. posiadanie klauzul niedozwolonych, czy braków informacyjnych w regulaminie sklepu internetowego.
Czym jest praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów?
Definicję praktyki naruszającej zbiorowe interesu konsumentów znajdziemy w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z tą ustawą przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności:
- stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone (tzw. rejestr klauzul UOKiK)
- naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;
- nieuczciwą lub wprowadzającą w błąd reklamę i inne czyny nieuczciwej konkurencji godzące w zbiorowe interesy konsumentów.
Wyliczenie to ma charakter przykładowy i ustalenie stosowania praktyki w danym przypadku wynika wnikliwej oceny ze strony urzędu ochrony konkurencji i konsumentów.
Pamiętajmy, że powyższej decyzji nie wydaje się, jeżeli przedsiębiorca zaprzestał stosowania niedozwolonych praktyki. W takim Prezes Urzędu wydaje decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i stwierdzającą zaniechanie jej stosowania. Ciężar udowodnienia tych okoliczności spoczywa jednak na przedsiębiorcy.
Zagrożenie karą pieniężną – 10 % przychodu
W przypadku ustalenia przez Prezesa UOKiK, że dany przedsiębiorca dopuścił się stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara pieniężna w wysokości do 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Wyjaśnienia i wytyczne UOKiK
Aby ułatwić przedsiębiorcom poznanie zasad jakimi kieruje się Prezes UOKiK przy wydawaniu konkretnej decyzji, czy też wymierzaniu kary przy okazji wydawania decyzji Urząd opublikował swoje wyjaśnienia i wytyczne. Warto je poznać jeżeli właśnie zostało wszczęte wobec nas któreś z postępowań prowadzonych przed UOKiK (np. w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Poniżej zamieszczamy linki do najważniejszych wytycznych i wyjaśnień UOKiK, które mogą dotyczyć sprzedawców internetowych: