Ubiegły rok był bardzo udany dla usług branży logistycznej. Tylko do końca 2015 roku przychód z wysłanych paczek wyniósł ok. 4,5 mld zł przy wysyłce sięgającej 313 mln. Warto więc odpowiedzieć na pytanie: jak kształtują się zmiany preferencji konsumentów dotyczące wysyłki towaru? Jak wpływa to na rozwój rynku kurierskiego?
Ecommerce silnikiem zmian preferencji konsumentów
Z raportu PwC zatytułowanego „Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 roku” wynika, że na przełomie tylko 4 lat (2011-2015) liczba przesyłek zagranicznych wzrosła aż o 88 procent.
Rozpędu całej sytuacji nadają sklepy internetowe. Decyzje zakupowe klientów esklepów ukształtowały jednolite zasady dotyczące reklamowania, zwrotu, a nawet samego zakupu towaru, które aktualnie obowiązują we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jest to jeden z powodów, które kreują nowe sklepy ecommerce – co oczywiście wpływa korzystnie na rozwój oraz wzrost przychodu usług logistycznych.
Na dzień dzisiejszy nadaje się aż o 57% więcej przesyłek niż 4 lata temu. Wynika to ze wzrostu gospodarczego naszego kraju oraz wzrostu wolumenu przesyłek. Według wspomnianego wcześniej raportu PwC wynika, że wartość całkowita rynku KEP wyniosła w 2015 roku aż 4,49 mld zł (czyli miał miejsce aż 32 procentowy wzrost). Warto również zwrócić uwagę na gigantyczny przyrost wysyłek międzynarodowych – aż o 10%.
Co trzeci klient wybiera alternatywny sposób dostawy
W tym miejscu warto przywołać kolejny raport: JDA/Centiro Customer Pulse 2016. Wynika z niego, że aż 33 procent osób, które kiedykolwiek dokonały zakupu w Internecie wybiera alternatywny sposób dostawy. Co ciekawe, taki wybór jest dokonywany nawet jeśli niestandardowa opcja przesyłki byłaby dla konsumenta mniej wygodna oraz trwała dłużej.
Ponadto aż 31 procent osób rezygnuje z transakcji, gdy tylko napotka minimalne progi zamówienia. Natomiast jeśli zdarzy się osoba dokonująca wspomnianego zakupu, to 29% klientów jest w stanie przekroczyć minimalną kwotę poprzez zakup większej ilości przedmiotów.
Niestety, pojawiają się również negatywne aspekty płynące z wyników raportu JDA: aż 53 procent kupujących przyznało, że w ciągu ostatniego roku wystąpił problem z zamówieniami Internetowymi – w ubiegłym roku ta wartość była o 6% niższa.
Podsumowanie
Można śmiało zauważyć, że aktualnie rynek usług logistycznych jest jednym z najbardziej kwitnących w Europie. W dużej mierze za zmiany preferencji konsumentów odpowiedzialni są sprzedawcy internetowi. Istotne są również alternatywne sposoby dostawy wybierane przez konsumentów – prawdopodobnie wynika to z niedostosowania sklepu do nowych, popularnych dostawców, jakim jest np. Furgonetka.pl czy Globkurier. Zniżki na usługi wspomnianych dostawców znajdziesz tutaj.