Certyfikat zaufania to rodzaj potwierdzenia rzetelności sklepu internetowego, który sprzedawcy internetowi mogą umieścić na stronie swojego sklepu, pokazując tym samym, że spełniają odpowiednie wymogi bezpieczeństwa. Klient takiego sklepu ma pewność, że transakcja odbywa się zgodnie z prawem w bezpieczny dla niego sposób.

Sprzedawca internetowy ma obowiązek działać zgodnie z prawem i przestrzegać odpowiednich wymogów. Często jednak zdarza się, że podczas budowania platformy sklepowej dużą rolę odgrywaj ograniczony budżet, który każe skupić się tylko na niezbędnych elementach. Trzeba w tym miejscu pamiętać, że takim elementem, bez którego sklep nie może legalnie funkcjonować, jest regulamin sklepu internetowego.

Czytaj więcej: Regulamin sklepu internetowego, jakie są sankcje za jego nieposiadanie?

Wyobraźmy sobie jednak sytuację, że zadbaliśmy o poprawny, pełny regulamin. W jaki sposób poinformować klienta, że działamy profesjonalnie i przykładamy duża wagę do odpowiedniego poziomu usług?

Najlepiej w tym przypadku zastanowić się nad wyborem certyfikatu, który zostanie nam przydzielony przez specjalistyczną firmę, która przebada nasz sklep pod kątem bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji.

Jakie znaczenie mają certyfikaty dla sklepów internetowych

Bezpieczeństwo sprzedaży w sklepie internetowym opiera się na dwóch elementach. Z jednej strony chodzi o zabezpieczenie techniczne, które szyfruje dane na naszym serwisie. Najpopularniejszym sposobem szyfrowania jest protokół sieciowy SSL opracowany przez firmę Netscape. Niestety w polskich sklepach jest on spotykany bardzo rzadko, co może powodować wycieki danych lub kradzież haseł. Plusem jest jednak to, że takie szyfrowanie jest powszechnie używanym standardem we wszystkich transakcja finansowych (systemy płatności, szybkie przelewy), więc raczej nie ma obawy o przechwycenie poufnych danych.

Drugim rodzajem certyfikatów, na jakie możemy się natknąć są te dotyczące przestrzegania praw konsumentów. Taki certyfikat posiada jedynie mały procent wszystkich sklepów internetowych, a to za sprawą małej znajomości obowiązującego prawa – sprzedawcy często nie zdają sobie sprawy z tego, jakie prawa przysługują konsumentom i jakie są ich obowiązki. Z drugiej strony klienci coraz częściej szukają sklepów, co do których uczciwości i rzetelności mogą być pewni.
Dobry certyfikat potwierdzający dbałość o prawa konsumentów powinien być przydzielany po dokładnym audycie i rozpoznaniu działalności sklepu. Jednocześnie firma przyznająca certyfikat powinna stale monitorować, czy w danym sklepie nie następuje spadek poziomu usług.

Przykładowym certyfikatem dbałości o prawa konsumenta jest np. certyfikat Sklep Prokonsumencki.