Coraz więcej e-sklepów korzysta z systemów płatności internetowej. Są one na pewno bardzo wygodne i ułatwiają konsumentom sfinalizowanie zakupu. Jednak jest też druga strona medalu, przed którą KNF ostrzega: klient nieraz jest zobowiązany podać swój login i hasło do konta bankowego na platformie płatności online.
Niedawno na witrynie Komisji Nadzoru Finansowego można było natknąć się na pismo ostrzegające przed płatnościami dokonywanymi przez Internet.
W momencie, kiedy chcemy zapłacić za zakupy, pośrednicy mogą wymuszać od nas udostępnienie danych dostępowych do konta bankowego. Dla klienta wiąże się to z ryzykiem możliwości utraty środków, ale nie tylko. Trzeba zwrócić uwagę również na spore prawdopodobieństwo:
- naruszenia umowy pomiędzy nim a bankiem – wiążąc się umową klient jest zobowiązany do zachowania poufności i ochrony swoich prywatnych danych dostępowych. Dokonując transakcji za pośrednictwem platformy płatności online i tym samym podając swoje dane konsument łamie umowę;
- utratą prawa do reklamacji autoryzowanych transakcji – tutaj występuje ścisły związek z naruszeniem umowy: jeśli konsument dopuścił się ujawnienia swoich danych do logowania, to tym samym sprawił, że bank może wyprzeć się odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę przeprowadzanych transakcji. Konsekwencją takiego czynu może być np. brak zwrotu środków na konto w przypadku ich kradzieży.
Oficjalny dokument Komisji Nadzoru Finansowego dostępny jest na tej stronie, a my w razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.