Zdarza się, że zakupy internetowe, czasem robione w sposób nieprzemyślany lub pod wpływem emocji, kończą się w niezbyt przyjemny sposób. Jesteśmy wtedy zmuszeni podjąć pewne działania, które mają na celu odzyskanie źle wydanych pieniędzy lub wymianę towaru. Problem w tym, że nie każdy wie jak to zrobić. Z pomocą przychodzą dostępne w Internecie specjalnie przygotowane wzory lub generatory odpowiednich pism.
Zakupowy szał
Rynek ecommerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Złożyło się na to wiele czynników, między innymi rozwój technologii, coraz większa popularność smartfonów czy powszechność dostępu do Internetu. Kupujemy już nie tylko ubrania, sprzęt elektroniczny czy meble, ale także żywność i produkty o krótkiej dacie przydatności. Ponieważ w sieci nie musimy wykonywać zbyt wiele czynności, by stać się posiadaczem wymarzonej (wydawałoby się) rzeczy, zakupy online są o wiele łatwiejsze. Brak potrzeby wychodzenia z domu, stania w kolejkach czy mozolne poszukiwania upatrzonego sprzętu to z pewnością ich mocne strony. Niestety, czasem zdarza się jednak, że w tym internetowo-zakupowym szale, gdzie od chęci posiadania dzieli nas czasem tylko jedno kliknięcie, zapędzamy się za daleko i potem tego żałujemy.
Produkt error
Zamawiamy buty czy spodnie i okazuje się, że źle dobraliśmy rozmiar. W tym wypadku chroni nas jednak ustawa o prawach konsumenta, dzięki której możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość (czyli takiego niefortunnego zakupu) w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Co jednak, jeśli z rozmiarem wszystko jest w porządku, ale zakupione buty po miesiącu dosłownie się „rozsypują”? Powinniśmy złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową. Pytanie tylko… jak to zrobić? Jak sporządzić pismo reklamacyjne?
Pomoc w przypadku reklamacji
Wydawałoby się, że sporządzenie pisma reklamacyjnego nie powinno sprawiać nikomu żadnych trudności. Niestety, bardzo dużo osób ma z tym problem, dlatego tutaj z pewnością przydatny okaże się przygotowany przez prawników z serwisu Prokonsumencki.pl generator pism reklamacyjnych. Należy w nim podać niezbędne dane klienta oraz sprzedawcy, dane dotyczące umowy sprzedaży (np. numer zamówienia, datę zawarcia ww. umowy czy dowód zakupu), określenie wady produktu (w przypadku reklamacji). Na koniec wybieramy nasze żądanie spośród: nieodpłatnej naprawy towaru, nieodpłatnej wymiary towaru na nowy, obniżenia ceny towaru czy odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy.
Po wpisaniu wszystkich potrzebnych danych, generujemy pismo i otrzymujemy je na podany przez nas adres mailowy. Pozostaje tylko wysłać gotową reklamację lub odstąpienie od umowy pocztą elektroniczną do sprzedawcy lub w sposób tradycyjny, za pośrednictwem Poczty Polskiej. W przypadku wyboru tej drugiej opcji, nie zapomnijcie tylko o własnoręcznym podpisie!
Jeżeli zawarliście umowę sprzedaży przed wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, tj. przed 25 grudnia 2014 roku, możecie również pobrać bezpłatnie wzór pisma reklamacyjnego z tytułu niezgodności towaru z umową przygotowany przez ekspertów z serwisu CentrumSprzedawcy.pl w formie PDF do samodzielnego uzupełnienia.

Korzystanie z generatora pisma reklamacyjnego od prawników z serwisu Prokonsumencki.pl jest bardzo intuicyjne
Pomoc dla sprzedawców
Jeśli jesteś sprzedawcą to wcale nie znaczy, że Ty również nie możesz mieć problemów ze sporządzaniem różnego rodzaju pism lub odpowiedzi na te nadsyłane przez Twoich klientów. Specjalnie dla Ciebie i innych osób zajmujących się sprzedażą w Internecie, przygotowaliśmy wzór pisma – oświadczenie sprzedawcy o uchyleniu się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu (np. pomyłki w cenie).
Wyżej wymieniona pomyłka w cenie ma często miejsce na skutek błędu występującego w sklepie internetowym. Czasami źródłem błędu jest sam sprzedawca lub jego pracownik, a czasami np. hurtownia z którą ma zintegrowany swój sklep. W tym miejscu można chociażby przypomnieć błąd, który wystąpił na stronach Empiku w 2011 roku (wszystkie towary za 49,99 zł), czy też ostatnią aferę dotyczącą „promocji” smartfonów w euro.com.pl (smartfony za 0,00 zł). Specjalnie dla osób, które sprzedają w Internecie, a padły ofiarą ww. „usterki”, przygotowaliśmy powyższy szablon.
Wzór oświadczenia po jego uzupełnieniu i podpisaniu przez sprzedawcę należy przesłać tradycyjną pocztą konsumentowi – zgodnie z przepisami takie oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej. Ważne! Uprawnienie do uchylenia od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu wygasa z upływem roku od jego wykrycia.
Mamy nadzieję, że przygotowane wzory i generatory przez serwisy CentrumSprzedawcy.pl i Prokonsumencki.pl okażą się dla Was przydatne i nie będziecie mieć więcej problemów ze sporządzeniem różnego rodzaju pism. W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, możecie skorzystać z modułu Q&A i zadać Nam pytanie.
Sprzedawcy internetowi! Możecie zamieścić link do generatora pisma reklamacyjnego lub odstąpienia od umowy w Waszych sklepach internetowych, aby ułatwić tę procedurą Waszym klientom. Z pewnością to docenią i uznają Was za bardziej wiarygodnych kontrahentów.