Wraz z postępem technologii, zmienia się samo doświadczenie kupowania. Kupować można wszystko i wszędzie. Spośród dostępnych opcji liczą się tylko te, które umożliwiają zakupy w wygodny i nieskomplikowany sposób. Świadomość postępu i wiedza na temat nowinek powinna dotyczyć nie tylko przyszłych użytkowników, ale także przedsiębiorców.
Portfel w telefonie
Prowadzenie sklepu internetowego oznacza bycie gotowym na ciągły rozwój. Postęp technologiczny sprawia, że na rynku pojawiają się nowe urządzenia i metody ułatwiające dostęp do sklepów online, a co za tym idzie, pewnej ewolucji ulegają także metody płatności. Z kart kredytowych, przeszliśmy do coraz chętniej używanej metody zbliżeniowej, żeby w końcu dokonywać zakupów przez telefon komórkowy. Płatności mobilne to prawdziwa rewolucja, której rozwojem zajmuje się m-commerce.
M-commerce w Polsce
Warto uświadomić sobie jaką skalę przybiera mobilna rewolucja. W 2013 roku wartość płatności PayPal wynosiła 27 miliardów dolarów na płatnościach, co stanowi podwojoną kwotę z roku poprzedniego. Coraz więcej użytkowników smartfonów i tabletów decyduje się na zakupy online. Ten trend nie omija Polski. Wbrew opinii publicznej, Polacy, zwłaszcza młodzi, są dobrze nastawieni do wszelkich innowacji i chętnie korzystają z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań. Ogromny sukces zbliżeniowych kart płatniczych w Polsce to znak, że gotowi jesteśmy pójść o krok dalej.
Jak to działa?
Żeby móc dokonywać płatności za pomocą urządzeń mobilnych należy połączyć kartą płatniczą z kartą SIM. Wszystko działa dzięki krótkozasięgowemu systemowi komunikacji NFC, który umożliwia bezprzewodową wymianę danych na odległość nie większą niż 20 cm. Polscy operatorzy telefonii komórkowych od pewnego czasu w swojej ofercie mają kartę Sim z kartą płatniczą. Następny krok to synchronizacja karty z bankiem. Jak się okazuję terminali, które
zaakcpetują taką formę płatności jest w Polsce coraz więcej.
Innym rewolucyjnym narzędziem, które pozwala kupującym zastąpić portfel telefonem jest Square, powstały w USA. Coraz szybciej przybywa europejskich klonów, co zwiastuje pojawienie się tego systemu także i w Polsce. Mała przystawka oraz smartfon bądź tablet – tyle wystarczy, by umożliwić zakupy mobilne. Square i jego substytuty iZettle czy PayPal Here, doskonale sprawdzą się w małych biznesach lokalnych.
Wersja mobilna sklepu to nie wszystko
Z pewnością wielu właścicieli e-biznesów zdecydowało się już na stworzenie mobilnej wersji swojej strony. Jest to bardzo ważny krok w udostępnianiu i promowaniu marki, choć w kontekście pojawiających się nowych trendów, może się okazać, że niewystarczający. Mobilne witryny sklepów online często są coraz mniej użyteczne i nie spełniają wymagań nowych klientów, nastawionych na maksymalne udogodnienia. Warto przemyśleć, czy mobilna strona nie powinna stać się także platformą ułatwiającą dokonywanie zakupów.