Już po raz osiemnasty firma Deloitte przeprowadziła badanie świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i Europie. W tym celu przebadani zostali przedstawiciele aż 14 krajów. Ile Polacy i inni Europejczycy planują wydać na nadchodzące święta? Jakie podarunki królują? Co najbardziej chcielibyśmy dostać? Chętniej kupujemy online czy w sposób tradycyjny? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej.

Deloitte to międzynarodowa sieć spółek handlowych, świadczących profesjonalne usługi doradcze i audytorskie. Firma w Polsce działa od 1990 roku i w naszym kraju zatrudnia około 1500 osób. Do jej sukcesów w Polsce z pewnością należy uruchomienie bezpłatnego programu ogólnodostępnych seminariów internetowych poświęconych praktycznym zagadnieniom biznesowym.

Najciekawsze wnioski z badania

  • ILE WYDAMY? Jak wynika z przeprowadzonego po raz 18-ty przez firmę Deloitte badania, w tym roku Polacy zamierzają wydać na święta o 11% więcej niż planowali rok wcześniej – średnia deklarowana kwota to dokładnie 1282 zł
  • CO KUPUJEMY NAJCHĘTNIEJ? Najbardziej wyczekiwanymi prezentami są książki i … gotówka. A co najczęściej wybieramy dla naszych bliskich? Książki właśnie, a do tego kosmetyki i biżuterię
  • JAK KUPUJEMY? Nadal większość zakupów świątecznych dokonujemy w sklepach tradycyjnych, ale popularność Internetu ciągle wzrasta. Coraz więcej Polaków traktuje również tradycyjne sklepy jako „showroomy„, czyli jako miejsce, gdzie mogą dokładnie obejrzeć, ocenić czy nawet przymierzyć produkt, który i tak kupią online
  • GDZIE KUPUJEMY? Jeśli chodzi o miejsce dokonywania świątecznych zakupów tradycyjnych, są to najczęściej galerie handlowe i domy towarowe
  • ZASTAW SIĘ, A POSTAW SIĘ? Polscy konsumenci planują kupować nieco tańsze prezenty i lepiej zarządzać świątecznymi wydatkami
  • KIEDY PLANUJEMY ZAKUPY? Pierwsze dwa tygodnie grudnia to wśród Polaków okres najbardziej intensywnych zakupów
  • CO CENIMY W ZAKUPACH ONLINE? Najbardziej popularne wśród świątecznych zakupów internetowych są wyszukiwarki i porównywarki cenowe. Z pewnością dlatego, że jak wynika z raportu – Polacy chcą lepiej planować swoje bożonarodzeniowe wydatki.

Polacy VS. Sytuacja gospodarcza

Jak pokazała 18-ta edycja badania od firmy Deloitte, Polacy dość pozytywnie oceniają sytuację gospodarczą, w jakiej obecnie się znajdują. O wiele więcej dobrze ocenia obecny stan gospodarki w porównaniu do badania z roku poprzedniego. Nie jesteśmy natomiast zbyt optymistycznie nastawieni do przyszłego stanu gospodarki – boimy się, że w przyszłym roku nasza sytuacja będzie gorsza niż obecnie. Co wyróżnia nas od innych europejczyków? Polacy planują rzadziej niż pozostali Europejczycy robić zakupy pod wpływem impulsu.

Cel badania

Raport Deloitte jest oparty na przeprowadzonym po raz 18-ty badaniu, którego celem było uzyskanie informacji na temat planowanej wysokości wydatków świątecznych i strategii zakupowych oraz identyfikacja najpopularniejszych kanałów sprzedaży wśród europejskich konsumentów w okresie Bożego Narodzenia 2015 roku.

Tegoroczna edycja analizuje dane z trzynastu krajów europejskich (Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Słowenia, Niemcy, Belgia, Holandia, Dania, Polska, Rosja) oraz z RPA. Badanie zostało przeprowadzone wśród 14 065 respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat.

Informacje zostały zebrane przez Internet za pomocą kontrolowanego badania panelowego, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie respondentów wybranych w oparciu o kryteria społeczno-demograficzne, zainteresowania oraz zachowania konsumenckie.

Świąteczne zwyczaje zakupowe zmieniają się z roku na rok, ulegając zarówno tymczasowym modom konsumenckim jak również długotrwałym zmianom wynikającym z rozwoju nowoczesnych technologii, praw konsumenckich i rosnącego dostępu do informacji na temat produktów i usług oraz ich dostawców. Dlatego kolejnym celem badania było śledzenie bieżących trendów i zmian w nawykach zakupowych Polaków i innych Europejczyków.

Pełny Raport Deloitte oraz wyniki badania świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce i Europie znajduje się pod tym linkiem.

A czy Wy zgadzacie się z wynikami? Dodalibyście coś od siebie do listy najpopularniejszych prezentów? Piszcie w komentarzach, śmiało!

RAPORT Deloitte: Zakupy świąteczne 2015 – zwyczaje konsumenckie w Polsce i w Europie
3 votes, 5.00 avg. rating (99% score)