Rozwój sklepów internetowych ułatwił nam codzienne życie. Jeszcze niedawno, nie do pomyślenia było kupowanie artykułów online, a teraz największe supermarkety mają w swojej ofercie e-zakupy. Ich wprowadzenie rozważają również najwięksi giganci zakupów stacjonarnych. Okazuje się jednak, że to, jak zachowujemy się w świecie sklepów online, jest ukształtowane przez nasz wiek.

Naukowcom nigdy za wiele
Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badania pokazują, że niektóre cechy i zachowania podczas zakupów internetowych są ukształtowane przez nasz wiek. Dzięki temu bardzo łatwo jest stworzyć profil klienta i profil użytkownika. Badanie zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, ponieważ e-zakupy w tym kraju zdecydowanie przodują. Dla porównania, 16% wszystkich zakupów na wyspach odbywa się przez Internet, podczas gdy w Środkowej Europie jest to zaledwie 3%. Jak więc widać, Wielka Brytania wyprzedza większość europejskich krajów o kilka internetowych lat z zakupami online, dlatego była idealnym miejscem do przeprowadzenia takich własnie badań, mających unaocznić zwyczaje zakupowe użytkowników sieci.

Rezultaty kolejnego badania
Wyniki zostały opublikowane na stronie theecommercepro.com i przedstawiają się w następujący sposób:

  • Użytkownicy Internetu w wieku 16-24 lat, ze względu na rezultaty badania, zostali nazwani “Mobilnymi i społecznościowymi klientami”. Dlaczego? Bo właśnie u osób w tym wieku najbardziej prawdopodobne jest, że zapoznają się z opinią o danym produkcie w social mediach oraz, że po zakupie, podzielą się tym faktem w tym samym miejscu. Dodatkowo, są dwa razy bardziej podatni na recenzje wideo, dzięki czemu dwukrotnie zwiększa się szansa na dokonanie zakupu po obejrzeniu jednej z nich. Oczywiście, do wyszukiwania produktów częściej korzystają z urządzeń mobilnych.
  • Użytkownicy Internetu w wieku 25-34 lat zostali nazwania “Generacją wyszukiwarek”, ponieważ przed dokonaniem ostatecznego zakupu, skrzętnie wertują każdą stronę wyszukiwania, powiązane produkty, strony innych sklepów internetowych itp. Sprawdzają dosłownie wszędzie, w poszukiwaniu opinii, promocji czy lepszych ofert. Research opanowany mają do perfekcji. Nawet lokalizacje sklepów sprawdzają w Internecie.
  • Użytkownicy Internetu w wieku 35-44 lat to osoby “wielozadaniowe”, ze względu na to, że zazwyczaj mają już swoją rodzinę, dzieci, pracę oraz mnóstwo innych obowiązków, które nieustannie próbują ze sobą pogodzić. Dzięki temu, mogą korzystać nawet z trzech urządzeń na raz: laptopa, smartfona i tableta oraz posiadają umiejętność bardzo łatwego przerzucania się z jednego na drugie. Nabyli ją przez to, że cierpią na parmenentny brak czasu.
  • Użytkownicy Internetu powyżej 45 roku życia to “srebrni serferzy”. Zostali tak określeni między innymi ze względu na kolor włosów, jak również i zwiększony czas, którym dysponują. Osoby w tym wieku zazwyczaj dzieci mają już odchowane, obowiązków więc ubywa. Dzięki temu, dużo swojego czasu spędzają właśnie w Internecie. Raczej nie używają smatfonów i tabletów, są konserwatywni, dlatego ciężko ich przekonać do zakupów w sieci. Jeżeli jednak już to zrobią i wybór okaże się trafiony, stanie się to ich nowym przyzwyczajeniem, które ciężko będzie zmienić.
Jeśli wierzyć badaniom, najbardziej podatną na reklamę grupą są osoby młode.

Jeśli wierzyć badaniom, najbardziej podatną na reklamę grupą są osoby młode.

Jak jest z nami, Polakami?
Jak więc wynika z badania, to wiek kształtuje nasze zachowanie podczas zakupów. Należy pamiętać, że badanie zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, na nieco innych konsumentach, którzy e-zakupy mają już we krwi. Warto jednak potraktować wyniki jako ciekawostkę, która daje do myślenia i pozwala nieco ulepszyć swoją strategię marketingową. Dobrze jest znać zwyczaje i zachowania grupy docelowej naszych produktów czy usług, by odnotowywać większe zyski oraz lepiej trafiać w rosnące potrzeby konsumentów. Może warto również podobne badanie przeprowadzić w Polsce, na ojczystym rynku zakupowym? Ciekawe czy wyniki byłyby zbliżone czy też zupełnie odbiegałyby od standardów i zwyczajów w Wielkiej Brytanii. Jedno jest pewne: jako właściciel e-sklepu, musisz jak najlepiej znać swoich konsumentów, ich wymagania i potrzeby. Wszechobecny Internet daje dziś bardzo wiele możliwości jak zrobić to bez wykonywania tak obszernych badań. Możesz na przykład organizować różnego rodzaju konkursy, które umożliwiają lepsze poznanie twoich klientów. Zachęcaj ich do udostępniania zdjęć w konkursach, pisania najlepszych historii o sobie, a dzięki temu pozyskasz większą wiedzę o ich przyzwyczajeniach, marzeniach czy potrzebach. Więź z klientem to klucz do sukcesu twojego sklepu internetowego.

 

Źródło: http://www.theecommercepro.com/news/625/online-shopping-habits-dictated-by-age/