Popularność Facebooka sprzyja wykorzystywaniu go w działaniach biznesowych i komunikowaniu się z konsumentami. Prowadzenie strony firmowej (fanpage) różni się jednak od używania profilu osobistego.
Aby skutecznie przyciągnąć do naszego sklepu klientów i zbudować pozytywny wizerunek marki, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach działania w mediach społecznościowych.
1. Ustal, z jakich serwisów społecznościowych korzystają Twoi klienci.
W Polsce największą popularnością cieszy się Facebook, gdzie znajdziesz najwięcej potencjalnych klientów. Nie znaczy to jednak, że należy się ograniczać jedynie do tego serwisu. Możesz jednocześnie działać w kilku różnych mediach takich jak Twitter czy Google+, warto jednak zorientować się przedtem, czy faktycznie znajdziesz tam swoje grupy docelowe. Możesz w tym celu przeprowadzić krótką sondę na stronie swojego sklepu i zależnie od wyników ukierunkować odpowiednio swoją aktywność.
2. Pamiętaj o użytkownikach mobilnych.
Coraz więcej osób łączy się z Internetem poprzez urządzenia mobilne, jak smartfony czy tablety, korzystając przy tym z odpowiednich aplikacji. Oznacza to, że powinieneś przygotować dla nich odpowiednie treści, które będą atrakcyjne również w tym środowisku. Użytkownicy mobilni wolą czytać krótsze teksty i zwykle nie mają dostępu do flasha, który jest popularny na stronach wyświetlanych w komputerach.
3. Określ swoje cele.
Przy planowaniu działań w mediach społecznościowych ważne jest określenie swoich celów i założeń, jakie chce się osiągnąć. Zastanów się, czy chcesz zdobyć nowych klientów, skłonić konsumentów do polubienia produktów i marki Twojego sklepu, czy nawiązać dobre relacje z klientami, którzy korzystają regularnie z Twojego sklepu. Mogą istnieć również inne powody, dla których chcesz być aktywny w tego rodzaju mediach, ale jeśli na początku określisz, co chcesz osiągnąć, to rezultat będzie o wiele lepszy niż przy działaniu przypadkowym.
4. Oddziel pomoc techniczną, od innych rodzajów interakcji.
Strona Twojej firmy na facebooku była nie powinna być pełna technicznych pytań i odpowiedzi, jeśli dotyczą one tylko poszczególnych użytkowników. Lepszy rezultat osiągniesz, jeśli treści te będą oddzielone od ogólnej aktywności na Twoich stronach. W ten sposób lepiej wyeksponujesz pozytywne i ciekawe treści, które są atrakcyjniejsze dla większości użytkowników. Dla pomocy technicznej możesz utworzyć osobną stronę, lub odpowiadać na pytania bezpośrednio zainteresowanym użytkownikom.
5. Podłącz media społecznościowe do swojej strony.
Media społecznościowe mogą być bardzo użyteczne, ale nie powinieneś zapominać o swojej głównej stronie internetowej. Dobrze jest zintegrować np. Facebooka ze stroną swojego sklepu tak, aby treści pojawiały się w obu miejscach. W ten sposób łatwiej przekonwertujesz osoby odwiedzające Twój profil na klientów sklepu.
To oczywiście tylko kilka podstawowych zasad komunikowania się z konsumentami w mediach społecznościowych. W dalszych wpisach postaramy się wyjaśnić kolejne metody skutecznych działań, które podnoszą sprzedaż i tworzą pozytywny wizerunek Twojej marki.